کلیپ صوتی «حس رهایی» به مناسبت سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن
برای دانلود از لینک زیر استفاده کنید:
http://navana.ir/uploads/2015/01/heserahaei_mixdown.mp3
کلیپ صوتی «حس رهایی» به مناسبت سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن
برای دانلود از لینک زیر استفاده کنید:
http://navana.ir/uploads/2015/01/heserahaei_mixdown.mp3
.
مداحـــــی زیبای سید رضــا
نریمانـی با عنوان «مثل آقا جونم انقلابیم»
شیعـه اثنی عشری ام سعـادت دارم / تـازه به دوران نرسیدم اصـالــت دارم
دامـن فتنـه نگرفتـم در این عـالم به / یــــار خــراسـانـی خویشم ارادت دارم
در خـــط حسیـــن و سربـــاز ولــی ام / در راه خـــدا هست دیــــن عــلــوی ام
تـــا آخـــر عمـــــرم من ولایـــی ام / مثـــــــــــل آقـــاجــونـــــم انقــلابــــــی ام
اگر بپذیریم که نوحه مثل شعر، روایت عاطفی صرف نیست واین دو قالب در ماهیت وجودی تفاوتی با هم ندارند، بایستی نوحه را نیز هم چون شعر واقعی از محدوده یک عنصر (مثلاً فقط احساس و عاطفه ساده) خارج کرد و ابعاد دیگری نیز برای آن در نظر گرفت تا وسعت و دامنه بیشتری بیابد.
برخی از پیش فرض ها در نوحه بدین شرح است:
1ـ احساس و عاطفه (بیان حسی)
الف) بعد حماسی (شکوه و عظمت)
ب) بعد مراثی (اندوه و غربت)
2ـ اندیشه و پیام (عرفان ـ حرکت به سمت تعالی)
3ـ وصف و تصویرپردازی (تجسم به جای گزارش برای رسیدن به بیان هنری)
درست است که به واسطه تنگنای وزن (ریتم و سبک) و کمبود مضمون و دیگر دلایل فنی نمی توان از شاعر و نوحه سرا انتظار داشت در هر نوحه ای تمامی این عناصر را بگنجاند اما باید از او خواست به حداقل ها اکتفا نکرده، صرفاً بیانی عاطفی و ترحم برانگیز نسبت به مراثی اهل بیت نداشته باشد. اگر قرار باشد در نوحه صرفاً همان مضامینی مطرح شود که در مرثیه (روضه) مطرح شده، پس تفاوت این دو قالب در چیست؟
بنابراین حالت پیش فرض آن است که نوحه سرا اگر نمی تواند در هر بند تمامی عناصر بالا را بگنجاند، تلاش کند در هر یک از بندها جلوه ای از این عناصر را بنمایاند و در هر بند، یکی از آن ها را برجسته سازی کند.
شعرآئینی، سرایش و شیوه قرائت آن و نیز نوع انتخابش به منظور استفاده در مجالس عزاداری و حساسیتهای موجود پیرامون آن در طول سالهای اخیر همواره یکی از مهمترین دغدغههایی بوده که با اوج گیری برپایی مجالس حسینی در کشور به چشم آمده است.
چه بسا اشعاری که انتخاب ناصحیح آنها برای قرائت در یک مجلس عمومی باعث ایجاد سوءتفاهمهایی در جامعه شده است و چه بسا اشعاری که پس از خروج از محافل خصوصی و بیان عمومی آن در مجالس روضه و مرثیهسرایی منجر به تاثیرگذاری عمیقی در بطن اجتماع شدهاند.
از سوی دیگر میتوان اذعان داشت که شعر و نحوه انتخاب آن است که به نوعی به مجلس عزداری سمت و سو داده و جریان آن را به طور مشخص تبیین میکند. بر همین اساس میتوان گفت که پس از توسل و عنایت اهل بیت و ائمه معصوم(ع) و هم تراز با نوای شورآنگیر مادحین، شعر آئینی است که در ساماندهی به جریان برپایی آئین عزاداری تاثیرگذار بوده و به آن جریان میدهد.
این حساسیت و اهمیت قابل توجه در سالهای گذشته منجر به ایراد نکات و گوشزدهایی فراوانی پیرامون نحوه سرایش و به کارگیری اشعار آئینی توسط مادحین کشور از تریبونهای مختلف شده است که یکی از قابل توجه ترین و دقیقترین این اظهار نظرها از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلی که به بهانههای گوناگون با شاعران و مداحان کشور داشتهاند، ابراز شده است که میتوان از آنها به نقطه نظرات و نیز انتظارات معظم له از جریان شعر آئینی کشور یاد کرد. انتظاراتی که از نقطه نظر یک فقیه عالم به زوایای مختلف دین، بیان شده و از این منظر باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
جلسه هفتگی 93/08/25 هیئت میثاق با شهدا
امروز یکى از مهمترین شگردهاى دشمنان امّت اسلامى، ایجاد اختلاف است؛ اختلاف ایجاد میکنند. اگر قبول کند کسى که حرکت اسلامى و بیدارى اسلامى، منافع قدرتهاى بزرگ را تهدید میکند، قهراً میتواند بفهمد که قدرتهاى بزرگ همهى تلاش خودشان را متمرکز میکنند براى اینکه میان مسلمانها اختلاف ایجاد کنند، آنها را به هم سرگرم کنند، فرصت فکر کردن به آنها ندهند. این کارى است که الان دارند با شدّت و حدّت انجام میدهند؛ (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و دستاندرکاران حج/یازدهم ذیالقعده 1435)
فرمانده،بمیرم وشما بر زبر تخت نباشى.
مشغول مداواى بسى ساده ویا سخت نباشى.
من حاضرم هر روز کفن پوش شوم،لیک امیرم
حتى تو براى نفسى داخل این رخت نباشى...سلامتی آقا صلوات
براساس تازهترین آماری که وطن امروز از میزان حضور مسؤولان دولتی در صدا و سیما به دست آورده، دولتیها از مدیران استانی گرفته تا معاون اول رئیسجمهور در کمتر از 10ماه، حجم وسیعی از زمان برنامههای صدا وسیما را به خود اختصاص دادهاند.
این آمار خیرهکننده که در 2 بازه زمانی اول مرداد 1392 تا اول خرداد 1393 برای مراکز استانی و اول مرداد 1392 تا آخر فروردین 1393 برای شبکههای سراسری بررسی شده، تنها بخشهایی از اختصاص برنامههای صدا و سیما به مسؤولان دولتی را مورد محاسبه قرار داده است. در این گزارش، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامههای صدا و سیمای مراکز، گزارش عملکرد گفتوگوی ویژه خبری شبکه 2 با موضوع حضور مسؤولان قوه مجریه، گزارش عملکرد تولید و پخش برنامههای شبکه یک با موضوع حضور مسؤولان قوه مجریه، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامهها و بخشهای خبری شبکه خبر، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامههای شناسنامه و دیروز، امروز، فردا و حضور مسؤولان قوه مجریه در شبکهها و حوزههای صدا مورد بررسی قرار گرفته است.